Radyo Amatörü TELSiZCiLER için bir site
Ana Sayfa => Bir sorum var! *** => Konuyu başlatan: TA5FA - 30 Mart 2010, 15:04:43
-
Merhaba,
Son günlerdeki APRS çalışmalarını görünce bende bu çılgınlığa adım atmak istedim gerek PM'den gerekse email ile uğraşı içinde olan arkadaşlara bir takım sorular sordum sağolsunlar cevapladılar.
Sorular soruları beraberinde getirdi :) kusura bakmayın.
Aşağıdaki sorularıma bizzat çalışma yapmış cevaba nokta atışı yapacak arkadaşlardan bir kaç satır yada birkaç sayfa cevaben katkıda bulunmaları bir APRS çılgını daha kazandıracaktır.
Mobil sistem
** Foxtrak Kullanan varmı varsa mevcut bir telsize nasıl bağlanır.GPS alıcı ant. bağlantısı nasıl yapılır.
** Tinytrak Kullanan varmı varsa mevcut bir telsize nasıl bağlanır.GPS alıcı ant. bağlantısı nasıl yapılır.
** GPS alıcı TR'de bulunanbilen ne tür marka modeller vardır hangileri kullanılabilir.
** Araçta bulunan external Navigasyon cihazından GPS olarak faydalınabilirmi ? (Mesela TR 'de bulunabilen Nex-Garmin-Magellan Mio v.s v.s)
Digi Repeater
** Fox-Digi Digirepeater stand alone kullanan varmı detay bağlantı bilgisi verebilirmi .Neler gerekli
IGATE
** APRS IGATE kurmak için illaki TNC gereklimi Mutlak zorunluluk olan PC +Sound card + Telsiz ile bu iş yapılabilirmi (Yapılabilirse nasıl ne şekilde)
Gerek PM'den gerekse Email yoluyla anlatıda bulunanlar yahu yazdık işte anlamadın diyenler olabilir düşüncesiyle ;
Amacım detaya inmek Gereklilik arzeden compenentleri birbirine bağlantısını öğrenmek.
Simdiden tşk ederim.
-
Merhaba Mehmet Bey, Sadece IGATE sorunuza cevap verebilirim: Evet, Ses kartı + AGW PE + VOX özelliği olan (ya da COM Porttan TX devresi ile TX yaptırılan) bir cihaz işinizi görür..
Başarılar, Atila, TA1DX
-
Merhaba halen calişmakta olan ses kartı ile digi için aşağıdaki linkten faydalanabilirsin.
LINK: ftp://forum@na5b.myftp.org/TA4C-TB4CAL/
-
Sevgili mehmet,
İstedigin devreleri bana ulaşırsan bila bedel yollayabilirim. Daha önce CCS C ile 16f628 e yazmış olduğum ve türkçe kontrol arayüz yazılımıyla birlikte modüllerinden 1 adet sana yapıp hediye edebilirim. Trabzondaki arkadaşlara bir ara yollamıştım. GPS olarak hem 4800 baud hem 9600 baud olarak iletişim kurabilirsin. Aracındaki GPS modulünün rs232 haberleşmesi var ise her türlü baglıyabilirsin. Ama bunları anlat bir döküman haline getir ve yayınla dersen maalesef vaktim yok. umarım emekli olduğumda vakit bulacagım.
TA5CT
73
-
Mehmet Hocam merhaba.
Bir konuda size katılıyorum.Bizde çok araştırdık APRS konusunu Foxdelta dan foxdigi aldım.Tnytrack aldım.
Fakat çalışan bir sitemin bağlantılarının ve ayarlarının neler olabilieceği konusunda bir arkadaş buraya yazsa inanın çok sevineceğiz.Eminim bizim durumumuzda bir çok Amatör bulunmaktadır.
Bir Elektronikçi olarak üzerime düşen ne varsa ben yapmaya hazırım.Baskı devre.Montaj farketmez.
Hatta çalışan sistem hakkında destek verebilen olursa maliyetini karşılamak suretiyle her bölgeye yapıp
gönderebilirim.vaya daha önce yapmış olduğum demonte kit olarak da çalışma yapabilirim.
Çünkü hiç kimse ne aprsdigi hakkında ne de foxtack hakkında detaylı bilgi veremiyor.
-
Mehmet bey merhabalar;
Ben yaklaşık 5 yıldır aracımda tinytrak kullanıyorum..
Tinytrak'ın telsiz bağlantısı 4 temel bağlantıdan ibarettir..
Telsiz tarafı : ptt , şase , mikrofon , hoparlör
Tinytrak' gps cihazının txData ve şase uçunu bağlamanız yeterlidir.
Bu anlattıkları donanımsal işler. Birde yazılım ile ilgili ayarlar var.
http://www.byonics.com/tinytrak/ adresinden tinytrak.zıp dosyasını indirirseniz orada tinytrakconfig isimli konfigrasyon programı var.buradan da ayarlarını yapabilirsiniz..
Ben ilk tinytrak'ımı 2005 yılında yapmıştım.Bu çalışmalarıda ANTRAK'ın sitesinde yazmıştım.
http://www.antrak.org.tr/gazete/052007/ta2vg.html linkinden inceleyebilirsiniz.
selam ve saygılarımla..
TA2VG
FERHAT BOZOKLU
KM69HW
ANKARA
0505 767 94 97
-
Merhabalar,
Fox Delta nın ürünlerini aldım. Hem Fox Digi hemde Fox Tracker.
Fox Digi nin iki noktasında biri dişi biri erkek olan 9 pin RS232 vardır. Bir tarafını pc den konfigrasyon için comm port olarak kullanıyorsunuz. Diğerinide telsiz ile olan mic, spkr, şase, ptt ve besleme (+ -) toplam 6 pini kullanıyorsunuz
Ben Fox Digiyi Motorola GM300 mobil radyoya adapte ettim. Ses seviyesi sıkıntısı oldu ama onuda Fox Diginin ses katından bir direnç sökerek giderdim. Şuan sorunsuz ve kısa süreli denememde normal olarak çalıştı.
Fox Tracker ise 1 defa denemek kısmet oldu ve başarılı olarak işini yaptı. TA2T Tahir beyden gelen el yapısı tinytrak uzun süreli TA5E çağrı işaretiyle çalıştı ve denedik. Fakat tinytrak ta yaşadığımız sıkıntı beaconların araba yavaş seyir ederken bıraktığı uzak mesafeli iz noktalarının haritada komik hatlar çizmesine neden olmasıydı. Araba 60 100km arası giderken 3dk bir becaon normal ama 20 -60km hızla seyir ederse noktalar arası çok açılıyor ve noktalar birleşince garip hatlar ortaya çıkıyordu.
İnternetten okuduğum kadarıyla bu sorun smart beacon yani akıllı beacon ile çözülüyor. Tracker aracın hızını gps datasından okuyor ve konfigrasyondaki veriye göre işleyerek araba yavaş giderken daha kısa aralıklarda, hızlı giderken daha uzun zaman aralıklarında beacon yollamasını sağlıyor ve sonuçta harita üzerinde bırakılan iz noktaları eşit aralıklı ve daha düzgün çiziliyor.
Fox Tracker da smart beacon vardı. Ama el yapısı tinytrak da yoktu. Ama okuduğum kadarıyla yeni versiyon yazılımının içinde akıllı beacon varmış. Ama emanet olduğu için denemedik.
Fox Delta nın ürünleri profesiyonel ürünler değil. Tracker iyi ve en çok satan tinytrak ile benzer bir yapıya sahip. Ama Fox Digi nin yapısında bir modem entegresi olmasan PIC ve yazılım ile bu işi yapması uzun vadeli ve yüksek trafik yoğunluğunda ne kadar performans vereceğiniz deneyerek görmek gerekir. Gerçi deneyen yabancı amatörler gayet iyi çalıştığını yazmışlar.
Gateway olarak bir pc, UI-View yazılımı ve Kantronics KPC-3 modem yaında da Kenwood TM-733E kullanıyorum. Kendi istasyonum olduğu için ve elimde modem olduğu için böyle bir sistem kullanıyorum ve gayet sorunsuz. Modemi kendi yaptığım ara kablo ile modemden radyomun özel data portuna giriyorum. İstediğim zamanda mic kullanabiliyorum.
Adana'da APRS hayata geçmeye hazır ama arkadaşların meraksızlığı benimde babamın rahatsızlığından dolayı bu ara zaman ayıramadım. İnşalla iki haftaya kadar YM5ADA Digisi ve gateway 24 saat QRV olacak.
Adana' dan Selamlar.
-
Arkadaşlar
Bence Bitlik te APRS adı altında yeni bir bölüm açılsın ve bu konudaki tüm bilgiler bu başlık altında paylaşılsın.
-
gps bilgisi haricinde , telemetri verileri aktarmak için gereken donanım nedir?
Akü voltajı,sıcaklık,nem gibi verileri de pozisyon bilgisi ile beraber aktarabilir miyim?
-
Mehmet Bey kullanacağınız GPS dışarıya NMA protokolü vermeli. Karaköyde sadece gps nema'sı veren gps kitleri 25-35TL arasında satılmakta. Bu iş için biçilmiş kaftan.
Merhabalar peki karaköyde nerden bulabiliriz adres verme şansınız var mıdır ? birde beslemesi ile ilgili bilgi var mıdır ?
-
APRS AĞI KULLANIMI İÇİN DİJİTAL AKTARICI KURULUMU ÜZERİNE DÜŞÜNCELER
1. DONANIM
1.1 Cihaz
Ana omurga sayısal aktarıcılarda kullanılacak olan her cihazın yüksek çalışma çevrimi sebebiyle ağır çalışma şartlarına dayanıklı, elektrik kesintilerine karşı akü ile yedeklenebilen, giriş filtreleri yüksek Q faktörünü haiz bir cihaz olması beklenmektedir. Cihaz 24 saat %40 duty-cycle ile net 25W çıkış gücü verebilmeli, alıcısı 0.25uV 'da 20dB SINAD sağlayabilmelidir. Bugüne kadarki kurulumlarımızdan edindiğimiz tecrübe, bu konudaki en uygun alternatifin akü yedeklemesi ve beslemesi de üzerinde mevcut olan, alt band VHF ASELSAN 4831 masa tipi cihaz olduğunu göstermiştir. Sırasıyla YM1BKC, YM1TKR, YM3BUR, YM3BAL, YM2IMT, YM2BOL 'da bu cihazlar çalışmaktadır. Bu cihaz, giriş katı doğru ayarlandığında yüksek güçlü TRT vericilerinin bulunduğu binalarda dahi harikalar yaratabilmektedir. Tercih sıralaması kademeli olarak sentezörlü Aselsan 4831, 4831R (çıkış gücü düşük!!), kristalli Aselsan 4231 (masa tipi,beslemeli), 4224 (araç tipi ) şeklindedir. YM3MAN Manisa ve YM2SIV Sivrihisar'da GM300 (18W) ; YM2ANK Ankara'da 4822 (18W), YM4ANT Antalya ve YM3CNK Çanakkale'de Aselsan 4224 (22W), YM1IST Istanbul'da Kristalli BOSCH (5W) denenmekte olup; GM300, Bosch ve 4822 için henüz güvenirlik ve dayanıklılık anlamında yeterli olumlu tecrübe edindiğimizi söyleyemeyiz.
1.2 Anten
Yüksek rakımlı TRT vericilerinde rastlanılan ağır hava şartları gözönüne alındığında, mekanik sağlamlık (buzlanma ve rüzgar!), uygun band genişliği (buzlanma durumunda anten karakteristiği değişmektedir!) ve pattern (min -40° elevasyon) anlamında kullanmaya uygun antenin müstakil bir direğin tepesine konulacak alt VHF band Celwave 0dBd BA1012 olduğu gözlemlenmiştir. Halen YM1TKR, YM3BUR, YM3CNK, YM2IMT, YM2SIV, YM2ANK ve YM4ANT' de bu anten kullanılmaktadır. YM2ESK ve YM2BOL 'da test amacıyla Diamond VX-30 ( bu anten de radyalsiz, dual-band 1.3m boyunda gayet sağlam görünüşlü 0dBd bir antendir, ancak 2009 kışında Bolu'daki anten kullanım dışı kalmıştır ) , YM4ISP 'de ise başaşağı montajlı 0dBd Nagoya BA-6100 dualband anten kullanılmaktadır. APRS kapsama alanı ve işletme güvenirliği bağlamında yüksek rakımda yüksek kazançlı anten ( = boyutları büyük, ışıma örüntüsü yatayda dar açılı olan anten) kullanımından kaçınmak gerektiğini düşünülmektedir.
1.3 Kablo
Standart kablomuz iki ucu N-dişi konnektörlü 1/2" Heliax kablodur (25 ila 50m). Bu kablo, cihaza bir ucu N-erkek , diğer ucu PL-259 (Teflon izolasyonlu UHF erkek) konnektörlü, antene ise iki ucu N-erkek konnektörlü LMR400 ya da eşdeğer karakteristiğe sahip düşük kayıplı 1'er metrelik ara kabloyla (patch) bağlanır. Anten tarafındaki kablolar mutlak surette tek damarlı izole 2,5mm2 'lik bakır kablo iki kat şekil verilerek yapılacak bağlarla taşıyıcı boruya bağlanmalı, konnektörlerin üzerleri su akış yönünün tersine doğrultuda sarılacak eriyen bant ile izole edilmelidir. Piyasada bulunan RG213, RG214 kabloların kaliteleri çok şüpheli olduğundan bu kabloların ara bağlantı için kullanımından kaçınılmalıdır. Eğer imkan var ise Aircell-7 (orijinal konnektörleriyle) alternatif olarak ara kablolamada kullanılabilir.
1.4 Akü
Yedekleme aküsü olarak derin deşarj (deep-cycle) özelliğini haiz az bakımlı marin tip akü ya da UPS sistemlerinde kullanılan jel tipi stasyoner akü tercih edilmelidir. Araç tipi start aküsü kullanımından kaçınılmalıdır. Mutlu Akü LS5-90M (90Ah) ya da D3-125M (125Ah) kullanılabilir. Kullanılan telsiz cihazlarında aşırı deşarj koruması yoksa ( 4831'lerde yok!!! ) , cihaz ile akü arasına aşırı deşarj koruma devresi konulması akü ömrü anlamında tercih sebebidir.
1.5 TNC
Geniş sıcaklık aralığında (-20...+80° C) çalışabilecek şekilde imal edilmiş (IC, kondansatör ve trimpotlar!!) , özellikle RAM ve EPROM 'u mümkün olduğunca, yoğun RF radyasyona ve yüklü iyon bombardımanına karşı korumalı; ( rakım arttıkça, birim alana isabet eden güneş kaynaklı yüklü proton ışıması ihtimali arttığından hertürlü CMOS entegre devrede latch-up riski artmakta, RAM, EPROM, EEPROM ve Flash-EPROM içeriğinde bozulmalar meydana gelebilmektedir ) bu imalat kriterlerine ek olarak bağımsız reset devresine sahip (örneğin her 24 saatte bir), güncel APRS kullanım şemalarıyla uyumlu yazılım çalıştırabilecek , ses giriş-çıkışı RF kaçaklarına karşı filtrelenmiş, modülasyon kaynağı temiz ( TCM3105 ya da MX614 modem entegresi kullanan) bir TNC kullanımı APRS digi kurulumu için uygundur. Modifiye edilmiş TNC2Q ya da ek kartı ile birlikte TNC-X digilerde kullanmaya uygun güncel cihazlardır. PWM ya da ayrık D/A çevirici yöntemiyle modülasyon üreten bir TNC, digi kullanımı için uygun değildir. Zira digi ana taşıyıcıdır ve havaya verdiği modülasyonun temiz ve her şart altında çözülebilecek kalitede olması gerekir. Ayrık D/A çevirici ya da PWM yöntemiyle çalışan TNC'lerin modülasyonu yüksek miktarda harmonik içermekte, alıcı tarafındaki distorsiyon özellikle hareket halindeki araçlarda QSB ile birlikte güvenilir şekilde çift yönlü haberleşmeyi mümkün kılacak SINAD değerlerine ulaşmayı imkansız hale getirmektedir. Bu yüzden hahsi geçen bu tip TNC'ler sadece modülasyonları mikrofon girişinden cihaza verilmek kaydıyla pasif Tracker olarak araçlarda kullanmaya uygundur.
1.6 Elektrik Tesisatı
Tesisatın, ana dağıtım panosundan, bağımsız sigorta ve parafudr ile techiz edilerek cihaz kullanımına tahsis edilmesi, jeneratör yedeklemesi olması tercih edilmelidir. Son bağlantı noktasında cihaz ile priz arasına yüksek gerilim sıçramalarına karşı gaz deşarj tüplü ve varistörlü priz tipi yüksek gerilim koruma düzeneği kullanılmasının yararlı olduğu düşünülmektedir.
1.7 Şarj Cihazı - Besleme
Besleme ve akü yedeklemesi içermeyen telsiz cihazlarının sayısal aktarıcı kurulumunda kullanılması durumunda besleme ya da akü şarj cihazı kullanımı gerekli olmaktadır. Bu tarz kullanımlarda kaliteli bir anahtarlamalı tip besleme kullanılması uygun olacaktır. Akü yedeklemesi yapılması jeneratör yedeği olan kurulum mekanlarında bile her zaman tercih sebebidir ve bu durumda mutlaka uygun bir akü şarj cihazı ile aşırı deşarj koruma devresinin birlikte kullanılması tavsiye edilir. Mutlaka priz tipi yüksek gerilim koruma devresi ile kullanılmak kaydıyla akü şarj cihazı olarak Meanwell ESC-240-13.5 , besleme olarak Meanwell ESP-240-13.5 kullanıma uygun, denenmiş cihazlardır.
1.8 Kurulum Yeri ve Direk Seçimi
Sayısal aktarıcı kurulumu için yer seçiminde öncelikle en az atlamayla güvenilir bir internet geçiş noktasına (I-Gate) ulaşma ve azami kapsama alanı sağlama kıstasları gözönüne alınmalıdır. Kurulacak her sayısal aktarıcı en az iki farklı yönde sayısal aktarıcıya 100 - 130km mesafede olmalı; mümkünse müstakil bir direğin üstünde , çepeçevre yayın örüntüsüne sahip olmalıdır. Metal ya da beton direklerde yan yüzeye montaj, nihayetinde yönlü bir örüntüye sebep olacağından bu tip yerlerde kurulacak antenin en az bir aktarıcıyı en iyi duyacak şekilde konumlandırılması; mümkünse bu tip kurulumlarda iki elemanlı kapalı dipollü yagi tip anten kullanılması gerekmektedir.
2. AKTARICI YAZILIMI ve DEĞİŞKENLERİN AYARI
2.1 Yazılım
Gerekli ve yeterli tüm değişkenlerin ayarlanabilmesi açısından esneklik sağlayan, ücretsiz ve stabil yegane yazılım TNC2 klonu tüm TNC'lerde çalışabilen UI-DIGI 1.9B3 sürümüdür. YM7TRB hariç tüm APRS sayısal aktarıcılarımızda bu yazılım çalışmaktadır. Alternatif olarak TNC-X üzerine eklenmek yoluyla kullanılabilen görece uygun fiyatlı X-Digi ek kartında gelen yazılım da gerekli asgari değişkenleri içerdiğinden kullanılması düşünülebilecek yazılımlardan biridir. YM7TRB sayısal aktarıcısında bu düzenek denenmektedir. Yazılımın sayısal aktarıcı sisteminin telemetri bilgilerini (Akü voltajı, SWR, Anlık çıkış gücü, Yıldırım koruması aktifliği, Şebeke gerilimi aktifliği v.s. ) ya da gerektiğinde sisteme dışarıdan bağlanacak ek bir rasat sisteminin (hava durumu v.s.) verilerini de aktarabilmeye müsait olması arzu edilen bir özelliktir.
2.2 Değişkenlerin Ayarı
APRS sayısal aktarıcılarında kullanmakta olduğumuz kip, IARU 2008 toplantısında kabul edilen şekliyle Avrupa'daki tüm ülkelerde kullanımı önerilen, geriye doğru izlenebilen, sınırlandırılmış yeni WIDEn-N kipidir. RELAY, WIDE, TRACE genel aktarma yollları bu kipte desteklenmemektedir. Bir APRS sayısal aktarıcısı toplam 3 atlamadan fazlasına izin vermeyecek şekilde WIDEn-N genel aktarma yoluna kendi çağrı işaretini ekleyerek TRACE algoritmasıyla cevap vermek durumundadır. Buna ek olarak deprem rasat bilgilerinin APRS sayısal aktarıcılarımızdan taşınabilmesine imkan tanıyan, TA kullanımına özgü QUAKEn-N genel aktarma yolunu da FLOODING algoritmasıyla birlikte kullanmaktayız. Sayısal aktarıcılarımız, kapsama alanı dahilinde kullanıcıların ulaşabilecekleri yerel ses aktarıcılarını ( röle ), konumları ve frekanslarıyla birlikte 10 dakikada bir LOCAL ; kendi konumunu ise her 20 dakikada bir WIDE3-3 genel aktarma yollarıyla bildirmek durumundadır.
Özel durum olarak sınır bölgelerimizden yurtiçi APRS ağımıza giren trafiğin en aza indirilebilmesi amacıyla "Sınır Bölgesi Sayısal Aktarıcı" düzeniyle kendimize özgü APRS aktarıcıları da kullanmaktayız. Bu aktarıcılar sadece WIDE1-1 ve QUAKEn-N genel aktarma yolunu haiz durum bilgilerini sonraki aktarıcılara iletmekte; diğer tüm durum bilgilerini (WIDEn-N kipi ile gelenleri) sadece kendi aktararak sonlandırmakta olup, IARU 2008 önerisiyle uyumlu çalışmaktadır. Şu aşamada sadece YM1TKR sayısal aktarıcısı bu düzende çalışmaktadır.
Bu sebeple SADECE DURUM BİLDİRİMİ için ,
tüm sabit istasyonların ( sayısal aktarıcılar dahil ) genel aktarma yolu olarak en fazla WIDE3-3 , tercihan WIDE2-2
araçlı kullanıcıların ise tercihan WIDE1-1,WIDE2-2 en fazla WIDE1-1,WIDE3-3 kullanmasını önermekteyiz. Bunun haricindeki parametrelemeler istenmeyen durumlar olup, bu kullanım parametrelerinde ısrar eden ya da gereğinden sık durum bildirimi gönderen istasyonların aktarıcılarda kara listeye alınma seçeneği herdaim mevcuttur.
-
Araçta APRS için tavsiye;
GM300 + OT1+ + Yarım dalga yada 5/8 VHF anten. ( 144.800 de anten çubuğunun kesilmiş olması büyük avantaj)
www.argentdata.com Yarım dalga anten ile testi yapılıyor takip için bakınız: TB2NQL-9
Suya sabuna dokunmam derseniz;
Kenwood TM-D710, Kenwood TM-D 700 ( kullanılan bu cihazlarda VHF & UHF anten ayrı ayrı kullanılırsa sonuç biraz daha iyi oluyor.) Yaesu FTM-350
Garmin Nuvi350 + OpenTracker2 + Telsiz ( Piyasada fazla bulunan bir GPS cihazı olmasada elinde olan arkadaşlar değerlendirebilirler. Hem tracker olarak kullanıp hemde GPS ekranınızda size gelen mesajlarınızı okuyabilir ve cevap yazabilirsiniz.)
El Cihazı:
Yaesu VX-8R, Yaesu VX-8DR, Yaesu VX-8GR, Kenwood TH-D7
( ha tabi yok ben sırt çantama akümü koyarım, omzuma GPS imi bağlarım derseniz ayrı mesele :)) )
Ev Kullanımı;
Ses kartı ile ( arabirim izoleli olmak şartıyla malum digital haberleşme çok temiz modilasyon istiyor)
TNC2Q ile yada TNC-X ile
Başarılar...
73! TB2NII
Efe ÖZÇAĞLAR
-
Arkadaşlar; Kargo dahil kapı teslimi Oldukça kaliteli BR-355 Sirf Star III GPS Receiver 35$ uzak doğuda satılmaktadır PayPal ile alınabiliyor.
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.34496 (http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.34496)
Model: BR-355
- SiRF Star-III chipset
- Window/windshield mount suction pad
- High sensitivity to satellite signal (-159dBm sensitivity)
- Built-in patch antenna
- Extremely fast TTFF(Time to First Fix) at low signal level
- Build-in SuperCap to reserve system data for rapid satellite acquisition
- Supported NMEA 0183 data protocol
- Super-cohesive magnetic for mounting on the car
- Non-slip on the bottom
- RS232 interface connection
- LED indicator for GPS fix or not fix
- Software and driver CD included (note: the software does not include local maps; local maps are sold separately)
-
Efe bey selamlar ''Garmin Nuvi350 + OpenTracker2 + Telsiz '' örneğini vermişsiniz.bu konfigürasyonda sadece garmin mi oluyor.başka markalar uyumlu değil mi?Ayrıca yapılmış bağlantı varsa resim veya doküman olarak paylaşır mısınız? 73 TA1HA
-
Selamlar;
Evet ne yazıkki bilinen tek konf. Garmin nüvi 350 ile.
Şuan TA1E-9 bu şekilde çalışıyor. Sistem gayet sağlıklı
Cihaz içerisinde APRS için ayrıca menü var.
Ne yazıkki şuan resim imkanım yok olduğunda gönderebilirim.
73! TB2NII
Efe ÖZÇAĞLAR
-
Arkadaşlar
Bize yapılmış devre,şema,varsa baskı devre çizimi ,bağlantı bacakları,nasıl ayar yapıldığı,vs.vs bunlar lazım.
Sizin yazmış olduklarınız bu konu hakkındaki düşünceleriniz.Tabiki yazılanlara saygı göstermek gerekir.
Ancak:
Ben yaptım kardeşim işte şema şu.
Ayar şöyle yapılacak.
Bağlantı bacakları şöyle olacak.
vs.vs.vs.
Bunlar gerekli.
-
Merhaba arkadaşlar detay istiyoruz dedik ama sonuca ulaşamadık.
Düşünün hiç bilmiyoruz nerden başlamalı ? ne yapmalı ? ne temin etmeli ?
Sayın TA8L çırpınıyor ben ilave devre konusunda gereken tasarımı yaparım yeterki detay-devre-bağlantı bilgilendirmesi alalım diyor.
Mademki bu ağı TR çapında kuracağız detaya inelim.
**Mesela Mobil için herkes TNC li hazır cihaz alamaz (Kenwood TMD veya Yaesu 350 ) Ozaman en bulunabilir mevcut cihazlar ile ne yapılabilir, bulunabilir hangi TNC kullanılmalı (Bu TNC homemade yapılabilirmi?) TNC <> GPS bağlantısı nasıl yapılır . En bulunabilir-kullanılabilir GPS rec. hangisidir (Bu konuda Sayın TA7OM 'ın bilgilendirdiğinden başka ?)
** Digi için bulunabilir hangi cihaz kullanılmalı Digi-repeat özelliği kazandırabilmek için ne yapmalı nasıl bir ek modül bağlamalı (Mobil Telsiz haricinde yapılacaklar homemade yapılabilirmi yapılamazsa hazırı nerede bulunur işaret edilmeli ) Sayın TA7OM karadenizi kapsadığınız Digi-repeater mükemmel tecrübelerinizden faydalanmak isteriz. Bu konuda Size PM yada mail atacağım
** IGATE konusunda Sayın TA1DX 'den yardım sözü aldık ona tşk. ediyoruz. Bu konuda Size PM yada mail atacağım .
Sayın TA8L Allahın izniyle çözecez inşallah . Antep ve Çukurovayı bu ağ ile kapsayacaz. Kapsarkende öğrendiklerimizi resimli foto-teknik paylaşacağız.
li
-
Merhaba Mehmet Bey,
Mesajların tümünü günlerdir okuyorum ama sanırım birçok arkadaş, ARAÇ TAKİP SİSTEMİ ile APRS sistemini birbirine karıştırıyor.. Biz amatör telsizciyiz, APRS sistemini uygulamalıyız.
Araç takip sistemi, APRS çalışanlara " ben buradayım hızım şu, yönüm bu, ama HEPSİ BU!!, bana ne mesaj atabilirsin, ne beni uyarabilirsin, sadece beni izleyebilirsin" demektir.
Böyle çalışan arkadaşlar alınmasın ama ben amatör telsizciyim, işveren değil!!.
Benim APRS çalışmaktan kastım, herkesin sizi izlemesi değil, sizin de onları izleyebilmenizdir!!
Ekranımda gördüğüm kişiye "73" dediğimde bana cevap vermesini, ya da mesajımın kendisine ulaştığına dair ACK nın geri gelmesini beklerim. Burada yazılan-konuşulan tüm konfigürasyonlar, maalesef sadece ARAÇ TAKİP SİSTEMİ.. APRS Sistemi değil..
Mobilde APRS çalışmak için tek MANTIKLI yol, bu işe uygun cihaz almaktır. Bunlar THD-7, TMD-700 ve 710, FTM 350R, VX-8 .. Bunların dışında hangi konfigürasyona giderseniz gidin, bunlardan daha pahalıya çıkar.
Elinizde bu cihazlar yok ise, yapabileceğiniz konfigürasyon, (bence yukarıdaki konfigürasyondan bile güzel olan) GPS + [Laptop+UI-View programı+AGWPE+Ses kartı] + Cihazdır.
Selamlar,
Atila
-
Atila Ağabeyin son seçeneği bence son derece çık ve tam kullanım sağalacaktır .
Malum , netbook diye de tabir edilen mini dizüstü Pc ler hayli yayıldı . Üstelik ilk çıkan en düşük versiyonlu(7inch-4gb) eeepc bile fazlasıyla iş görecektir diye düşünmekteyim . Hatta bu ufak pc lere dokunmatik ekran falan eklenebiliyor . Olayı daha da aşmak isteynler deneyebilirler :-)
Bu sayede TNC ihtiyacı da ortdan kalkmış olabilir . Cihaz zaten 144.800 de çalışabilecek sağlıklı herhangi bir cihaz olabilir .
Bununla birlikte . Telsize bağlancak bir kutu ve gpsten ibaret . Takip sistemlerinin de elimizin altında bulunur halde olması ilk aşamada yaygınlaşma için fayda sağlayacatır diye düşünmekteyim .
Saygılar , selamlar ...
Barış
-
Bu sistemi ben yıllardan beri izliyorum ve en sonunda 2 3 kişiyle kurmak için yola çıktık ama eskiler bilir PACKET RADIO kadar beni tatmin eden bir sistem olmadığını söylemek istiyorum. Belki PR kadar popüler olmadı ve internetin yaygınlaşmasından dolayı rekabet edemiyor. Atilla bey araç takip sistemi ticariler kullanır, biz amatörüz diyor ama APRS ne yazık ki araç takip sisteminden öteyede gittiğini ben yaşayamadım.
Bu sistemin aktif olarak kullanılabilmesi için Atilla beyin saydığı cihazların pekte efektif olacağını sanmıyorum. Çünkü klavye kullanımı zor. Eğer biz bu sistemi hem mobil ekiplerimizi afet durumlarında takip edip, hemde yazılı şekilde haberleşmeliyi düşünüyoruz o zaman illaki sistemde mini bir lap top olması şart. Aksi taktirde bu sistem araç takip sisteminde öteye geçemez. Bu sistemin omurgasını illerde kurup, diğer istasyonlarda internetten değil bu yerel ağ üzerinden sisteme dahil olmaları önemlidir. Zira yarın olabilecek bir afet durumunda internet bağlantımız olmayacağı için ancak digiler üzerinden en yakın gateway üzerinden nete bağlanma imkanımız olacaktır. Bunuda normalde yaşayarak test etmemiz ve kullanmamız önemlidir.
-
Arkadaşlar madem öyle daha kolay bir yolu var hiç uğraşmayalım diyorsanız alın bir Wın-Jet vs.vs. usb internet aparatı bağlayın minik pc nize.Zaten UI-VIEW programı da bunu destekliyor. tr.aprs.fi web sayfasında takip edin.
Olsun bitsin.Yazışmada yaparsınız.Takip de.
Bunun Amatör Telsizcilik neresinde.
Kim ne derse desin.Ben kendi adıma TA2VG Ferhat beyin yaptığı TNC devresini bitirdim.Montaj aşamasındayım.
ve ben bu devreleri yaparak amatör telsizcilikten ve elektronikten zevk alıyorum.
Yakın zamanda konu ile ilgili tüm döküman ve bilgileri burada yayınlayacağım.
-
Sevgili mehmet,
Bu konuyla ilgili Amatör arkadaşlarımız bir çok döküman üretmişler. Bence bunlardan hareketle sistemine senin karar vermen daha iyi olacaktır. Hepsinde prensip aynıdır. sadece kullanılan ekipmanlara göre ilaveler yapılmıştır.
TA2VG dökümanı:
http://antrak.org.tr/index.php?option=com_content&task=view&id=82&Itemid=83 (http://antrak.org.tr/index.php?option=com_content&task=view&id=82&Itemid=83)
TA1DX Dökümanı:
http://www.qsl.net/ta1dx/aprs/aprs.htm (http://www.qsl.net/ta1dx/aprs/aprs.htm )
TA1DX söylediklerine katılıyorum. En iyisi THD-7, TMD-700 ve 710, FTM 350R, VX-8 .. gibi cihazlarla aprs yapmak.
TA2PR Dökümanı:
http://www.qsl.net/ta2mbd/user/ta2pr_mobil.htm (http://www.qsl.net/ta2mbd/user/ta2pr_mobil.htm)
-
Gerek TNC modem olsun gerek ses kartı kullanılsın tabi ki en sağlıklı ve amatörlükle ilgili olanı Rf üzerinden yani yerel amatör sistemden aktif olmaktdır . İnternet üzerinden yapılan çalışmalardan birtürlü keyif alamadım ben kendi adıma ...
Enver hocam kit çalışması da bekliyoruz o zaman . Böyle bir kit APRS nin yaygınlaşması için yararlı olacaktır .
Bu aydınlatıcı konu için tüm arkadaşlara ayrıca teşekkür ederim .
Saygılar ...
Barış
-
Değerli Arkadaşlar,
Hepinize Merhaba, Öncelikle, Yazdıklarımdan kırılan arkadaşlar varsa şunu bilsinlerki, yanılıyorlar, amacım onları hiçbir şekilde kırmak değil. Tek sıkıntım, klavye kullanarak duygularımı istediğim şekilde ifade edememek.
Bitlik gibi forumlara görüşlerini yazan kişiler, her türlü eleştiriye açık olmalıdır. Nasıl ben sizin yönteminizi eleştiriyorsam, sizde beni eleştirebilirsiniz. Benim amacım, başka kişilerin uygulamalarına bakıp kendi yöntemimi sorgulamak, daha mükemmelini yapmak ve gene onlarla paylaşmak. Benim eleştirilerime, "ben istediğimi yaparım, sana ne" mantığı ile de cevap verebilirsiniz, ki benim sizin bu cevabınıza verebileceğim hiç bir cevabım yok, çünkü eninde sonunda bu bir hobi, Kanunlar ve etik kurallar ışığında herşey serbest.. Benim, sizlerin bireysel gelişiminizi engellemek, kendi yapacağınız devreler yerine dışarıya tonlarca para verdirmek gibi bir düşüncem de yok. Sadece aynı hobinin aynı alt dallarından birini paylaşan birisi olarak sıkıntımı arzettim:
Mesaj yolladığım kişilerin, yolladığım mesajdan haberleri bile olmuyor, bu arkadaşlara sevgimi-saygımı-hobisel birlikteliğimi nasıl gösterebilirim i'i sorguluyorum. Benim değil, mesaj yolladığım arkadaşların üzülmesi, cevap veremediği için rahatsız olması gerektiğini düşünüyorum, birisi selamınızı almazsa üzülmezmisiniz?
Teklifim, Bu arkadaşlar:
a- ya beaconlarına " BANA LÜTFEN MESAJ GÖNDERMEYİN, MAALESEF CEVAP VEREMİYORUM" diye yazsınlar,
b- ya her akşam eve gittiklerinde www.findu.com a bakıp kendilerine mesaj yollayan kişileri görsünler,
c- ya da böyle devam etsinler..
Bunlar dışında bir tavsiyeniz varsa değerli katkılarınızı bekliyorum..
Saygılarımla, Atila
-
Mehmet bey merhabalar;
Öncelikle yoğun iş tempom arasında geç geri döndüğüm için üzgünüm.
APRS konusunda bölgemizde kısa sürede evet büyük çalışmalar yaptık. Ben şahsım adına APRS ile tanışmam 1 yıldan fazla değildir. Uzun yazıları okuma alışkanlığımız fazla olmadığından hemen konuya geçeceğim.
Bir konuyu yeri gelmişken özellikle belirtmek istiyorum. Amatör Telsizciyi Faaliyetlere katılmasını teşvik etmek için sürekli yenilikler yapmak şart! Biz bölgemizde işin kolayını böyle bulduk. Bugün APRS yarın başka bir çalışma. Konumuz APRS olduğu için; Hiçbir faaliyet içerisinde bulunmayan birine aracına APRS Tracker taktırdıktan sonra, birden bire Amatörlüğü aklına gelmiş ve bizimle birlikte koşmaya başlamıştır. Bunun adına ister Araç Takip diyelim, istersek "Automatic Position Reporting System" diyelim. İlk kez sadece Pozisyon bildiren Tracker takan yarın daha iyisini alabilir önemli olan ona aşı yapmak. :)
1- Tracker olarak alttaki linkte bu dalda en iyinin hangisi olduğu açıkça belirtilmiş. Hem fiyat hem performans açısından şu anda en iyi tracker Argentdatanın ürettiği OpenTracker+ http://www.argentdata.com/products/otplus.html (http://www.argentdata.com/products/otplus.html) internet üzerinden alınabilen bu Trackerin yanında gelen manueli ile kolayca her türlü cihaza bağlayabilirsiniz.
http://n1vg.net/trackers.php (http://n1vg.net/trackers.php)
2- Aracınız da bulunan Navigasyon cihazınızın GPS Alıcı Modulünü bu iş için kullanabilirsiniz. Burada biraz elektronik bilgi gerekecektir. Navigasyon Cihazınızın içerisinde bulunan GPS modülün gerekli uçlarını bularak (rx-tx) adapte edilebilir.
3- Biz bölgemizde TNC-X ( X-DIGI ve uSmart-Digi kartından oluşmaktadır) kullandık. Şu anda dünyada tercih edilen en özellikli DIGI
Not: DIGI çok önemlidir Türkiyede bir standart oluşturmak şarttır. Çünki Kullanılan frekas tek olduğu için Repeater gibi düşünemeyiz bazı özelliklerinin olması gerekir.
4- Bizler DIGI lerimizde Köyhizmetlerinden çıkma Xtalli Aselsan 4231 kullandık. Kendinden beslemeli ve Akü şarj edebilme özelliği olması yanında oldukça sağlam imal edilmesi ve tercih sebebimiz oldu.(Bu cihazın bizim banda inmesi için oldukça yorucu bir çalışma yapmak gerekiyor.)
Bu cihazın yerine aynı özelliklere sahip sentezörlü modeli kullanılabilir.
5- APRS I-Gate kurmak için kesinlikle bir TNC ye ihtiyacınız yok. Biz bir yıldır sorunsuz kullanıyoruz. TA7KA ve TA9KA(Rize) istasyonları şu anda bu şekilde çalışıyor.
Programın Tüm kurulumlarını alttaki linklerde resim destekli anlattım.
a:) APRS Nedir Niçin gereklidir. http://www.ta7ka.com/index.php?pid=77 (http://www.ta7ka.com/index.php?pid=77)
b:) UI-View32 Programının kurulumu http://www.ta7ka.com/index.php?pid=71 (http://www.ta7ka.com/index.php?pid=71)
c:) I GATE + DIGI Program ayarları http://www.ta7ka.com/index.php?pid=78 (http://www.ta7ka.com/index.php?pid=78)
-
Bende dün akşam çalışmaya başladım ve bugün ilk aprs transmisyonumu başarıyla yaptım, birkaç bişey söylemek istiyorum.
TA2VG Ferhat Beyin yaptığı ve sitede anlattığı tinytrak devresini kurdum ve sorunsuz gayet güzel çalışıyor. Dikkat edilmesi gereken birkaç nokta var; En önemlisi devrenin izolasyonunu iyi yapmalısınız ben önce deneme amacıyla breadboard üzerinde kurmuştum ve 4011 le düşük güçte deneme amacıyla yayın yapmama rağmen pic kilitlendi birkaç defa daha, her seferinde pic'i resetliyerek denedikten sonra cihaz gönderme yapmamaya başladı ve pic i okuttuğumda eepromdaki datanın hasar gördüğünü gördüm. telsizin antenini söküp balkondaki antenime bağladığımda ise bu sorun düzeldi. Ek olarak, kullandığım usb-seri çeviricinin sinyal seviyeleri normal seri portlardan biraz farklı olduğundan pic'in sinyal girişindeki direnci 4k7 olarak değiştirdim (herhangi bir hesap yapmadım, o anda elimdeydi taktım :) ve 2 adet 1n4148 ile +5 volt ve toprağa bağlayarak sinyal seviyesinin bu değerler arasında kalmasını sağladığımda devre sorunsuz çalıştı.
Gps olarak TA7OM Hüdaverdi Beyin verdiği linkteki gps i almıştım onu bağladım. Bu siteden birçok kez alışveriş yaptım ve sorunsuz geldi. Sadece yılbaşı döneminde verdiğim bir sipariş 1,5 ay gibi bir sürede elime ulaştı onun dışında genelde 2 hafta içinde geliyor, kargo ücreti olmadan. Gps oldukça güzel yapılmış, made in Taiwan diyor, kablonun çıktığı yerde küçük bir ledi var, karanlıkta filan dikkat dağıtmıyor, kutunun içinde gps modülü küçük bir alan kaplıyor ve bu alanı bir conta ile izole etmişler, büyük ihtimalle cihazı suya daldırsanız bile etkilenmez. tabanındaki mıknatıs ve lastik iyi iş yapıyor ve kaymıyor. Kısacası böyle bir uygulama yapmak için kesinlikle tavsiye ederim, isterseniz alıp söküp içindeki modülü ayrıcada kullanabilirsiniz.
program ile ilgili ayarları googledan arattığımda karşıma gelen antrak sayfası oldukça yardımcı oldu. Linki aşağıda.
http://antrak.org.tr/index.php?id=82&option=com_content&task=view
Yapacak arkadaşlara kolay gelsin.
-
Arkadaşlar.
TA2VG Ferhat beyin TINYTRAK devresini bitirdim ve çalıştırdım.Baskı devresi ve tüm dökümanları ile Ben yaptım oldu kısmında bulabilirsiniz.